Conform unui studiu Compari realizat la începutul lui 2015 de GKI Digital, cumpărătorii online din Bulgaria sunt în proporție de 58% femei și 42% bărbați, iar cei din Ungaria 51% femei și 49% bărbați.
Studiul despre România a fost realizat pe un eșantion de 900 de persoane, cel din Bulgaria pe 700 de persoane, iar cel din Ungaria pe 2.000 de persoane. Rezultatele arată diferențe semnificative și cu privire la produsele achiziționate online: românii achiziționează cu preponderență electronice - componente pentru calculator, telefoane mobile, tablete și produse electronice precum televizoare, console de jocuri, cititoare de cărți electronice. Bulgarii cumpără aproape în proporții egale electronice și articole vestimentare, iar ungurii achiziționează o gamă mai variantă de produse: electronice, cărți, articole vestimentare și electrocasnice.
În ceea ce privește obiceiurile de cumpărare ale românilor, în urma studiului au rezultat 6 profile de cumpărători în mediul online: Experții (29%) – cei care cunosc cel mai bine acest sistem, Căutătorii de reduceri (18%) – cei care urmăresc ofertele, Cei care verifică (16%) – cei care analizează cel mai mult ofertele, Începătorii (13%) – cei care abia au început să cumpere online produse, Cumpărătorii ocazionali (12%) – cei care cumpără ocazional și Aventurierii (12%) – cei deschiși la noi experiențe. Înainte de a face o achiziție, majoritatea aleg ca sursă de informare principală site-urile de comparare a preţurilor, urmate de magazinele online de unde își cumpără direct produsele.
“Achizițiile online ne oferă mobilitate și acces la o paletă largă de produse și servicii, de aceea în ultimii ani au înregistrat o dezvoltare semnificativă în România; acest studiu reprezintă un prim pas pentru a cunoaște cât mai bine consumatorul din online și obiceiurile sale de cumpărare” a declarat Melinda Bányai, Senior Account Manager Compari.
Aproape 30% dintre românii care fac achiziții online se încadrează în categoria Experți, fiind cei care cunosc cel mai bine serviciile online, metodele de plată și de livrare și care preferă cumpărăturile online deoarece le consideră ușor de gestionat și oferă un preț avantajos.
Experții sunt cei care au cel mai mult încredere în acest sistem, care achiziționează tipuri diverse de produse, în mod constant și într-un timp foarte scurt, și care se informează în prealabil din mai multe surse. Acest tip de cumpărător online este reprezentat în preponderență de bărbații cu vârstele cuprinse între 30 și 49 de ani, care trăiesc în mediul urban și care preferă magazinele cu o gamă diversificată de produse. 36% dintre aceștia au cumpărat produse online de peste 10 ori în ultimul an.
Pentru Căutătorii de reduceri obiceiurile de cumpărături sunt determinate de ofertele pe care le găsesc și de aceea fac cumpărături în mod spontan, dar după un timp mai lung de analiză. Decizia de a plasa o comandă este determinată de un newsletter primit, însă în final prețul este factorul decisiv pentru membrii acestei grupe. În această categorie, majoritatea sunt bărbați cu vârstele cuprinse între 30 și 49 de ani, care trăiesc în mediul urban. 63% dintre aceștia au achiziționat online produse de peste 5 ori în 2014.
Cei care verifică sunt cei care se informează din mai multe surse înaintea plasării unei comenzi online, pentru ei calitatea fiind prioritară atât la produs, cât și în ceea ce privește serviciile oferite de magazin. Sunt reprezentați de bărbați cu vârstele cuprinse între 40 și 49 de ani din București, majoritatea având studii superioare.
Începătorii sunt cei care încă își construiesc primele impresii, nu au testat toate opțiunile de cumpărare și de aceea se informează online, dar preferă să achiziționeze direct din magazinele tradiționale, 70% dintre ei considerând lipsa posibilității testării produsului un impediment. Aceștia sunt de obicei bărbații din mediul rural cu vârstele cuprinse între 30 și 49 de ani, cu studii medii.
Cumpărătorii ocazionali sunt cei care comandă produse online doar de câteva ori pe an, când achiziționează cadouri, de regulă cu ocazia unor momente speciale familiale. Aceștia se informează despre fiecare amănunt legat de comandă și nu doresc să furnizeze datele personale, preferând să plătească în numerar. Cei care se încadrează în această categorie sunt de regulă bărbații din mediul urban cu vârstele cuprinse între 30 și 50 de ani.
Aventurierii sunt foarte activi pe internet, sunt cei mai deschiși la cumpărarea produselor online, achizițiile lor fiind făcute în mod spontan. Le place să experimenteze și sunt interesați de magazine noi, de soluții noi de plată sau livrare și totodată sunt cei care comandă și din străinătate. Aceștia sunt majoritatea bărbați, cu vârstele cuprinse între 30 și 59 ani, din mediul urban. 54% dintre Aventurierii au achiziționat în 2014 produse în mediul online de peste 10 ori.
„În acest moment cumpărăturile din mediul online din România nu sunt foarte diversificate, majoritatea produselor cumpărate fiind din zona IT&C sau mobile, și românii trebuie încurajați mai mult în acest sens. Pe piață există o evoluție referitoare atât la numărul celor care testează magazinele şi achizițiile online, cât și la diversitatea produselor accesibile pe internet, de aceea prin acest studiu am urmărit să identificăm tipurile de consumatori din mediul online din România și ce îi determină să facă achiziții online, ca să putem să le oferim soluții personalizate”, a completat Melinda Bányai.
Respondenții studiului au participat în prealabil la un joc cu premii care a fost publicat pe pagina compari și pe pagina oficială de Facebook.
Compari este unul dintre cele mai vizitate website-uri de comparare a prețurilor și a produselor din România, fiind accesat lunar de 1.5 milioane de useri, care pot alege între ofertele a peste 700 de magazine online, cu 4.000.000 de produse. Platforma online funcționează și ca ghid de cumpărături, ajutând utilizatorii în deciziile pe care le iau, dar și sute de magazine online, către care redirecționează vizitatorii. De 10 ani de când este pe piața din România, misiunea Compari este să reunească și să faciliteze compararea prețurilor și a produselor, contribuind astfel la dezvoltarea cumpărăturilor online în România.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro