Ideea proiectului
Proiectul „Management cultural in artele vizuale contemporane” isi propune sa ofere un training de formare profesionala unui grup de aproximativ 15 studenti, masteranzi si absolventi de institutii formale de invatamant de arta. Formarea integreaza informatii relevante despre instrumentele si modalitatile curente de lucru pe piata de arta vizuala din Romania. Proiectul se adreseaza tinerilor care opteaza la finalul studiilor pentru ocupatii de: artist, curator / comisar de expozitie, dealer de arta, galerist si manager / operator cultural.
Training-ul aduce o clarificare a competentelor si abilitatilor necesare pentru fiecare tip de ocupatie in parte, printr-o transparentizare a acestui segment, prezentand elemente desprinse din practica curenta din Romania si din Europa.
Obiectivul general al proiectului „Management cultural in artele vizuale contemporane” este de a consolida cunostintele, competentele si abilitatile dobandite de tineri absolventi in sistemul de invatamant superior vocational printr-o oferta de cursuri non-formale aplicate, care sa le sporeasca sansele sa se angajeze pe piata muncii si / sau sa dezvolte o afacere proprie.
Prima editie la Bucuresti
Proiectul, aflat la prima editie, s-a desfasurat in Bucuresti, din martie pana in iulie 2012. A fost deschis un apel pentru aplicatii catre universitatile de profil din oras: UNARTE – Universitatea Nationala de Arta (facultatile: Arta Plastica, Arte Decorative si Design, Istoria si Teoria Artei), Universitatea Bucuresti (facultatea de Istorie, sectia Istoria Artei), Universitatea Hyperion (facultatea de Arta). Dintr-un numar de 35 de aplicatii a fost selectat si acceptat un numar de 17 tineri, dintre care 16 au reconfirmat ferm participarea. Media de prezenta a fost un numar de 12 participanti per curs. Pe langa resursele oferite dupa fiecare curs, oricare dintre participanti a primit, la cerere, informatii si detalii despre carti, evenimente, spatii si consiliere (per proiect expozitional). Doi dintre participanti au folosit in dizertatiile lor din acest an informatii primite in cadrul training-ului.
Una dintre partile interesante ale acestui training l-a reprezentat faptul ca nu a existat o curricula prestabilita a lectiilor, fiecare trainer / invitat fiind invitat sa isi aleaga subiectul de curs (dintr-un cadru prestabilit de subiecte teoretice) si sa il adapteze propriei experiente profesionale. A fost creata o curricula ulterioara fiecarei lectii si a fost integrata in ghidul de bune practici, unul din produsele finale ale acestui training.
In cadrul cursului participantii au fost provocati sa scrie proiecte curatoriale (individual sau colectiv), care proiecte sa fie propuse unuia dintre spatiile gazda ale training-ului. Au fost create 4 proiecte, 2 colective (7 si respectiv 3 participanti) si 2 individuale.
Patru dintre locatiile unde s-au desfasurat cursurile au invitat participantii la training sa propuna proiecte ulterioare pentru spatiile respective: Muzeul George Enescu, Aiurart, Atelier 030202, Galeria Saint Ink.
Toti participantii la training vor beneficia timp de un an de zile de consilierea pro-bono a organizatorilor privind oferte de internship in institutii de profil (cele cu care au fost in contact pe durata cursului sau altele) si implicare in proiectele internationale ale organizatorilor, trainerilor si partenerilor (proiecte curatoriale nationale itinerante, participari la bienale internationale, dezvoltarea de produse culturale).
Ca resurse financiare prin care poate fi continuat proiectul deja s-a luat in considerare o repetare anuala a cursului, in Bucuresti, si integrarea training-ului in cadrul unor institutii organizatoare de cursuri non-formale (deja in discutii). Ca strategie de dezvoltare vor mai fi urmarite atragerea de surse de sponsorizare de la companiile care lucreaza pe piata muncii si integrarea de parti din training in seminariile formale din universitatile de profil.
Traineri si invitati
Florin Colceag, profesor doctor matematician, presedinte al Fundatiei IRSCA Education, educatie pentru copii supradotati
Francisc Chiuariu, artist
Petru Lucaci, presedinte Uniunea Artistilor Plastici si manager al galeriei Victoria art Center
Mihai Zgondoiu, manager Atelier 030202
Diana Dochia, manager Anaid Art Gallery, critic de arta, curator
Suzana Vasilescu, Relationship Manager, Consignment, Postmodernism & Contemporary Art
Pavel Susara, presedinte Asociatia Expertilor si Evaluatorilor de arta din Romania, scriitor, critic de arta
Oana Ionita, manager cultural si consultant comunicare
Cosmin Nasui, manager cultural, critic de arta, reprezentant de artisti, curator
Ion Alex Radu, manager Aiurart
Mariana Petrescu, coordonator comunicare Muzeul George Enescu
Ion Dumbrava, manager Galeria Saint Ink
Irina Hasnas, muzeograf
///////
Proiectul este finantat de Administratia Fondului Cultural National.
Parteneri strategici: Asociatia Maia, Modernism.ro
Parteneri de continut: Uniunea Artistilor Plastici, Galeriile Artmark, Anaid Art Gallery, Atelier 030202, Victoria Art Center, Galeria Luchian 12, IRSCA Education, Atelier Francisc Chiuariu, Muzeul George Enescu
Parteneri: Liga Studentilor Romani in Strainatate (LSRS), Voluntari pentru Idei si Proiecte (VIP)
Locatii partenere: Fundatia Lowendal, Ceainaria Carturesti (Institutul Francez), Galeria Saint Ink, Aiurart
Ghidul de bune practici aici: http://www.scribd.com/doc/100001048/Training-de-Management-Cultural-in-Arta-brochure
Jurnalul proiectului aici: http://www.modernism.ro/offline/mgmt-cultural/
Detalii despre proiect aici: http://www.asociatia-maia.ro/programe/management-cultural/
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro