Daca nu stiti ce este un convertizor catalitic, nu va faceti griji, de asta va aflati acum aici. Tehnologia nu este noua si este prezenta in aproape toate masinile care circula in prezent. Dar nu exista niciun motiv real pentru care convertizoarele catalitice ar trebui sa fie in prim-planul atentiei oricarui automobilist. Acestea lucreaza in fundal, folosind reactii chimice pentru a curata gazele nocive din emisiile de gaze de esapament ale masinii dumneavoastra. Daca nu se strica sau, asa cum a devenit din ce in ce mai frecvent in ultimii ani, daca cineva incearca sa o fure, nu trebuie sa va faceti griji.
In acest ghid va explicam tot ce trebuie sa stiti despre convertizoarele catalitice. Veti afla cum functioneaza, care sunt materialele si metalele pretioase din care sunt fabricate si cum sa va protejati masina impotriva furtului de catalizatoare. De asemenea, va explicam si cum pot fi valorificate acele catalizatoare auto care se afla in stare buna.
Cum functioneaza un convertor catalitic?
Convertizoarele catalitice transforma substantele nocive din gazele de esapament ale unei masini. cum ar fi monoxidul de carbon, oxidul de azot, dioxidul de azot si hidrocarburile, in substante mai putin nocive. Cum ar fi dioxidul de carbon si vaporii de apa, prin reactii chimice. Interiorul este de obicei umplut cu o structura in forma de fagure de miere pe care se aplica un strat de catalizator. Substanta care creeaza o reactie cu gazele de esapament, modificand structura chimica a acestora. Un catalizator auto poate avea in interior inclusiv metale pretioase.
Metalele pretioase, cum ar fi paladiul, rodiul si platina, sunt utilizate in mod obisnuit ca catalizatori. Aceste metale pretioase merita recuperate si reciclate atunci cand masina este casata. Din pacate, aceste metale pretioase fac din convertoarele catalitice o tinta pentru hoti.
Convertizoarele catalitice trebuie sa functioneze la temperaturi ridicate, de pana la 400 de grade, pentru a-si maximiza eficienta. Pentru a atinge aceasta temperatura optima de functionare, primele unitati au fost amplasate in apropierea motorului masinii. Acest lucru a cauzat propriile probleme, iar catalizatorul a fost mutat treptat mai departe in sistemul de evacuare. (departe de sursa de caldura a motorului)
In masinile actuale, convertizorul catalitic este amplasat sub vehicul, spre iesirea de evacuare, pozitie care il face accesibil hotilor care pot taia intreaga unitate de sub masina.
Tipuri de convertoare catalitice
Exista diferite tipuri de convertizoare catalitice. Un simplu catalizator de oxidare "bidirectionala" transforma monoxidul de carbon (CO) in dioxid de carbon (CO2) si hidrocarburi. Acestea sunt, in esenta, particule de combustibil nears in dioxid de carbon si apa. Masinile moderne sunt echipate cu catalizatoare mai avansate cu "trei cai". Acestea obtin rezultatele de mai sus, reducand in acelasi timp emisiile de oxid de azot (NO) si de dioxid de azot (NO2). Acestia din urma sunt cunoscuti mai frecvent sub denumirea de NOx, o cauza majora a poluarii atmosferice localizate.
Emisiile de CO2 se gasesc, de asemenea, pe cartea de inmatriculare a vehiculului (carte grise), unde la punctul V.7 se indica emisiile de CO2 (in g/km) in aer pe o distanta de 1 km in regim de rulare "de croaziera". Aceste informatii sunt necesare atunci cand solicitati inmatricularea vehiculului.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro