Turbina sau turbosuflanta utilizează energia gazelor de eșapament pentru a comprima aerul și a furniza mai mult oxigen în motor, ceea ce îmbunătățește performanțele mașinii. Însă, fiind un dispozitiv care funcționează la viteze și temperaturi mari, turbina se poate strica. Odată avariată, aceasta afectează funcționarea mașinii, de aceea este important să identifici din timp semnalele ce indică turbo defect. Iată care sunt simptomele unei turbine deteriorate, cum să verifici dacă are nevoie de revizie și care sunt principalele cauze ale apariției defecțiunilor.
Există câteva semne clare care indică faptul că o turbină este defectă, iar în continuare le vom enumera pe cele mai importante.
Mașina accelerează mai greu, are dificultăți în a menține viteze ridicate.
Observi în oglinda retrovizoare un fum gros de culoare albastru-gri, care se intensifică atunci când conduci cu viteză.
O cantitate neobișnuit de mare de fum iese prin sistemul de evacuare al mașinii.
Scoate un zgomot ascuțit când o turezi, care crește în intensitate pe măsură ce accelerezi.
Se aprinde martorul de bord Check engine (Verificare motor). Ar putea fi din cauza problemelor cu senzorii sau a capacului de benzină slăbit, dar uneori poate indica o problemă cu turbocompresorul.
Consum crescut de combustibil și/sau ulei.
În cazul în care ai constatat unul sau mai multe dintre semnele de mai sus și suspectezi că ar putea exista probleme cu turbosuflanta, într-o primă fază poți verifica singur dacă trebuie să mergi la un serviciu de reparații turbine.
Deschide accesul la partea din față a turbosuflantei îndepărtând filtrul de aer. Observă dacă există pete de ulei sau conexiuni slabe.
Examinează axul turbosuflantei în căutarea eventualelor ciobituri, zgârieturi sau alte semne de frecare între ax și corpul turbosuflantei.
Asigură-te că turbina este destul de rece încât să o atingi și verifică dacă se rotește fără a întâmpina rezistențe sau blocaje.
Verifică toleranțele de mișcare stânga-dreapta. Acestea nu trebuie să fie atât de mari încât să permită atingerea de corpul turbinei.
Pentru a avea vizibilitate la axul turbinei, demontează țeava de eșapament la conectarea cu turbosuflanta. Axul trebuie să fie curat și uscat, fără urme de frecare, crăpături sau scurgeri.
În mod obișnuit, turbosuflantele sunt extrem de fiabile, însă pot fi afectate de o serie de factori precum un joc prea mare la ax, acumularea de ulei sau de reziduuri și contactul între axul și corpul turbosuflantei. Printre cauzele defectării turbinelor se regăsesc următoarele:
Depășirea vitezei maxime poate duce turbosuflanta dincolo de parametrii săi siguri de operare, cauzând defectarea. Dacă turbosuflanta continua să depășească viteza maximă, poate crește presiunea din motor, ceea ce duce la deteriorarea componentelor interne și posibil la defectarea completă a motorului.
Un alt motiv frecvent pentru defectele la turbosuflante este reprezentat de corpuri străine care pătrund prin sistemul de admisie al turbosuflantei, fie prin zona filtrului de aer, fie prin zona de admisie de gaze de eșapament venite dinspre motor.
Temperaturile înalte din motoarele moderne reduc abilitatea uleiului de a lubrifia și oferi vâscozitatea optimă. Este recomandat să lași motorul să funcționeze la ralanti timp de 1-1.5 minute înainte de a-l opri.
Este esențial să schimbi uleiul și filtrul de ulei la intervale regulate și precise pentru a prelungi durata de viață a turbosuflantei. Rulmenții acesteia depind de un flux constant de ulei curat, iar lipsa unei întrețineri corecte poate provoca daune la nivelul turbinei.
Când întâmpini o defecțiune la turbina mașinii tale, este mai convenabil din punct de vedere financiar să o recondiționezi la un centru specializat decât să achiziționezi una nouă. Cu toate acestea, este crucial să înțelegi cum să previi deteriorarea turbinei în viitor. Pentru a face acest lucru, am subliniat cauzele comune și am explicat cum să efectuezi o verificare rapidă atunci când observi primele semne unei turbosuflante defecte.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro