Transportul rutier de mărfuri reprezintă aproximativ 50% din totalul transportului de mărfuri din Europa. La nivel mondial, această cifră ajunge la 18 %: transportul rutier ocupă locul doi și este întrecut doar de transportul maritim, cu un procent record de 70 %. De exemplu, în România, în fiecare an transportul rutier de mărfuri permite livrarea a câteva milioane de tone de mărfuri.
Rețeaua rutieră dezvoltată este unul dintre principalele motive pentru popularitatea livrărilor pe cale rutieră. Astfel, lungimea totală a autostrăzilor din lume depășește 65 de milioane de km. În România, există peste 86 de mii de kilometri de autostrăzi, drumuri asfaltate și neasfaltate. Drumurile sunt construite chiar și în locuri greu accesibile de pe planetă - în deșerturi și jungle. Acest lucru înseamnă că mărfurile pot fi livrate pe drum rutier în aproape orice loc de pe glob.
De regulă, pentru transportul rutier de mărfuri sunt construite mai multe rute, ceea ce este deosebit de important pentru livrarea mărfurilor specifice. De exemplu, mărfurile agabaritice nu pot fi transportate sub poduri și pasaje supraterane, sub rețeaua de contact a căii ferate, adică aceste rute trebuie excluse din traseu.
Drumurile de acces permit camioanelor să se "apropie" de trenuri, aeronave sau nave. Aceasta este cauza pentru care transportul face parte din majoritatea transportului multimodal. De exemplu, un camion poate livra o încărcătură până la portul de origine, iar în portul de destinație un alt camion va intercepta încărcătura și o va livra destinatarului.
Datorită unei game largi de modele, camioanele sunt capabile să transporte aproape orice marfă. De exemplu, autocamioanele izoterme livrează mărfuri, care trebuie menținute la o anumită temperatură. Produsele congelate sunt transportate de camioane-frigidere. Echipamentele speciale se transportă pe traule, autoturismele se transportă pe autotransportoare, iar lemnul se transportă pe transportoare de lemn.
Camioanele pot livra o cantitate mare de mărfuri într-o singură tranșă. De exemplu, un camion standard poate transporta până la 24 de tone de mărfuri, iar un camion transportor de lemn poate transporta până la 85 de tone de lemn.
Transportul rutier este mai puțin susceptibil la fluctuațiile naturii decât transportul maritim, care nu navighează pe timp de furtună pe mare, sau decât transportul aerian, care la fel nu zboară pe timp de furtună. Astfel, camioanele pot circula pe drumuri 24 de ore din 24 - ele nu sunt legate de programul aerogărilor sau al porturilor. Acest lucru permite livrarea mărfurilor cât mai repede posibil. De exemplu, distanța de la București la Paris este de peste 2.300 km. Livrarea mărfurilor din capitala României în capitala Franței va dura doar 24 de ore.
De asemenea, trebuie amintit că în Europa există o mulțime de autostrăzi de mare viteză - autobahns, pe care transportul de marfă poate circula cu viteză mare (în unele țări până la 110 km/h).
În plus, transportul rutier de mărfuri este considerat unul dintre cele mai ieftine metode de livrare. Acest lucru este datorit variabilității traseelor și a rețelei rutiere bine dezvoltate.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro