Un nou „dialog cu si despre PR” in care am avut placerea sa stam de vorba cu domnul Radu Mailat, Specialist in Relatii Publice in cadrul companiei din domeniul IT, BITSoftware, companie cu peste 18 ani de experienta in domeniu, care a lansat pentru prima data pe piata din Romania solutii ERP si CRM openSource.
Domnul Radu Mailat ne vorbeste despre tranzitia de la profesia de jurnalist la cea de comunicator, cum este sa treci de cealalta parte a „baricadei”, dar si desprea particularitatile pe care le prezinta profesia de Specialist in Relatii Publice in cadrul unei companii din domeniul IT.
LivePR: Ce v-a determinat sa alegeti o cariera in PR? A fost o decizie spontana sau rezultatul unui plan atent elaborat?
Daca ma uit in urma, prin anii 90, cind imediat dupa terminarea liceului am inceput sa cochetez cu lumea jurnalismului, intai in televiziune, apoi in presa scrisa, as putea spune ca alegerea carierei in relatii publice este rezultatul unui plan atent elaborat. In realitate, insa, a fost o decizie spontana, luata in momentul in care, parasind lumea presei si angajandu-ma intr-o institutie publica, a trebuit, impreuna cu sotia mea, sa „inventam” un serviciu de relatii publice, sa construim de la zero un birou de presa si sa deschidem institutia catre reprezentantii mass-media. Ne-am trezit dintr-o data „dincolo de baricada”. Nu mai puneam intrebari, raspundeam la ele. Insa faptul ca veneam dupa multi ani de lucru in presa (10 in cazul meu) a fost un atuu extraordinar. Este esential, ca si comunicator, sa stii cum gindeste un ziarist, ca sa poti sa ii anticipezi intrebarile, reactiile.
LivePR: Exista un element vital al succesului unei actiuni sau campanii de comunicare si relatii publice?
Evident. Adevarul. Oricat de dureros este, adevarul trebuie spus. Tine insa de maiestria specialistului in PR modul in care acest adevar trebuie ambalat astfel incat organizatia pe care o reprezinti sa iasa ok chiar si din situatii nefavorabile. Eu am o vorba: „ceea ce bagi sub pres va puti mai tarziu mult mai tare decat daca il aduni si il arunci la gunoi in vazul tuturor”.
LivePR: Comunicarea este fara indoiala un element vital al oricarei organizatii. Ce particularitati prezinta intr-o companie IT?
Atunci cind vorbim de comunicare, indiferent din perspectiva carui sector de activitate o facem, trebuie sa avem in vedere, in primul rind, publicul-tinta. Pentru ca mesajul trebuie ajustat in functie de acesta. Iar in cazul unai companii de IT, vorbim de un public cu un anumit tip si nivel de cultura si educatie, adica peste medie. Este un public care cerceteaza, care analizeaza mult inainte de a lua o decizie. De aceea, mesajul pe care trebuie sa il transmiti, ca si comunicator, trebuie sa imbine intotdeauna informatia cu expertiza. Trebuie sa spui ce aduce nou produsul, dar si care sunt beneficiile pe care potentialul client le va avea ca urmare a achizitionarii si utilizarii acestuia.
LivePR: Cum masurati eficienta unui comunicat de presa?
Eficienta unui comunicat de presa se masoara diferit, in functie de organizatie. Intr-o institutie publica, eficienta tine mai mult de modul in care este reflectat in presa, de acuratetea sa. Intr-o firma, eficienta unui comunicat o poti masura in traficul pe care ti-l determina pe site-ul propriu si, mai ales, prin feedbackul venit din partea unor potentiali clienti sau parteneri (intrebari despre produs, solicitari de demonstratii sau intilniri, etc)
LivePR: PR Online vs. PR Offline. Care dintre cele doua forme aduce rezultate mai bune companiei dumneavoastra?
Din punctul meu de vedere, online-ul si offline-ul se completeaza, nu se exclud. Daca vrei sa faci cu adevarat PR de succes, atunci trebuie sa imbini in egala masura cele doua forme. Pentru ca fiecare dintre acestea aduce propriile rezultate. Din nefericire, PR Offline nu este la fel de vizibil ca cel online si poate de aceea unii dintre colegii din bransa ar fi tentati sa ii acorde mai putina atentie. Nu trebuie omis insa ca cel putin 50% din PR Online este in realitate Offline.
LivePR: Am vazut pe site-ul BITSoftware atat o rubrica de stiri cat si un blog. Cum contribuie aceste elemente la imaginea companiei?
Pentru o firma de B2B, intr-o piata relativ mica, cu foarte multi competitori, comunicarea este esentiala. Pentru a exista, trebuie sa fi vizibil. Iar mesajul tau trebuie sa fie diferit, si complex. Pentru ca BITSoftware, ca si companie, este tanara in spirit, mereu in pas cu trendul, dar matura in acelasi timp (avem mai bine de 17 ani de existenta si peste 150 de implementari de succes), am decis ca partea de comunicare sa imbine cele doua trasaturi: tineretea (prin rubrica de stiri si o prezenta activa pe Facebook, Twitter, LinkedIn, Technorati, You Tube, etc) si maturitatea (prin articole de expertiza publicate pe blog).
LivePR: V-ati confruntat cu o situatie de criza? Cum ati gestionat-o?
La BITSoftware nu, insa in cei peste 7 ani de activitate in PR am avut de a face cu vreo 3 situatii de criza. Din pacate, in astfel de situatii nu exista un sablon pe care sa il aplici, nu exista niste solutii salvatoare universal valabile. In primul rind, pentru ca situatiile de criza nu seamana una cu cealalta. Apoi, pentru ca nu exista doi comunicatori identici. Exista, insa un set de „do not do” de care persoanele cu responsabilitati in PR ar trebui sa tina cont: nu te panica, nu te arunca in declaratii, nu disemina mesajul (adica nu lasa orice persoana sa isi dea cu parerea), nu nega realitatea si nu fa promisiuni pe care nu vei avea cum sa le onorezi. Credibilitatea se castiga foarte greu, se pierde intr-o fractiune de secunda si nu se mai recastiga.
LivePR: Credeti ca exista conceptii gresite despre relatiile publice? Care ar fi acestea?
Exista conceptii gresite despre relatiile publice, asa cum cred ca exista despre aproape orice. Principala greseala care se face vizavi de relatiile publice o reprezinta minimalizarea rolului acestora. Rolul lor activ in dezvoltarea unei companii/organizatii devine constientizat abia in momentul in care acestea se confrunta cu situatii de criza (autoprovocate in cele mai multe din cazuri). Relatiile publice inca sunt confundate cu relatiile cu publicul. Ceea ce nu este corect. Este adevarat, relatiile cu publicul fac parte din fenomenul amplu al relatiilor publice, insa sunt, daca vreti, doar virful icebergului.
LivePR: Femei vs. Barbati. Unde sta talentul de comunicator?
Talentul de comunicator sta in modul in care reusesti sa transmiti ceea ce vrei, fara a fi gresit interpretat. Talentul de comunicator sta in rapiditatea cu care poti raspunde corect unor intrebari inopinate. Talentul de comunicator sta in modul in care reusesti sa te imprietenesti cu ziaristii. Talentul de comunicator sta in modul in care iti respecti promisiunile facute. Talentul de comunicator nu are nimic de a face cu masculinitatea sau feminitatea.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro