Care sunt valorile cu care se identifica elevii romani si cat este de important pentru sistemul educational sa se orienteze

29 februarie 2012
Autor:
dowmedia08

Cercetarea s-a realizat pe baza a 3 exercitii in care au fost implicati cei aproximativ 400 de participanti ai programului, in anul școlar 2010-2011. Participantii au fost elevi, inclusi intr-o forma de invatamamt de tip liceu, colegiu national sau grup scolar iar la data realizarii programului aveau varstele cuprinse intre 14 si 18 ani. Programul s-a realizat atat in mediul urban cat si in mediul rural iar informatiile provin din cadrul unui set de 3 exercitii interactive, realizate cu scopul de a preda noțiunile de “valori”, “atitudini” si “comportamente”.

Unul dintre cele mai relevante instrumente utilizate pentru a colecta datele pentru acest studiu a fost exercitiul alegerii - care sunt acele valori care ma definesc? Avand la dispoziție o listă de 45 de valori, participantii au fost rugati sa aleaga acele 3 valori care ii reprezinta cel mai bine. Din lista celor 45 cele mai frecvent nominalizate valori, atat in mediul urban cat si in mediul rural, au fost “familia”, “prietenia” si “respectul”. Ponderea totala a acestora a fost următoarea: “familie” 12,5% in topul celor mai nominalizate alaturi de “prietenie” 15,5% si “respect” 14%. Nu s-au remarcat diferente semnificative in top 10 valori, acesta fiind identic atat in mediul urban cat si in mediul rural.

O alta unealta extrem de folositoare a fost si Bursa Valorilor, un exercitiu care are la baza un principiu simplu al alegerii, participantii fiind rugati sa aleaga o valoare care este prezenta in viata lor si una pe care doresc sa o adopte in comportamentul lor in viitor. In categoria valorilor pe care liceeni considera ca le poseda, in topul alegerilor au fost valori precum “respectul” (+20), “familia” (+15), “optimismul” (+14), urmate de “increderea”, “prietenia”, “sinceritatea” si “creativitatea”, fiecare cu un punctaj cuprins intre 7 si 9. Desi au fost mentionate in aceasta categorie, punctajul a fost doar de +1 pentru o serie de valori precum:”solidaritate”, “talent creativ”, “spirit de echipa”, “organizare”. In categoria valorilor de care liceeni considera ca au nevoie, cele mai mici punctaje, in consecinta cele mai dorite valori sunt: “increderea” (-22), “optimismul” si “creativitatea” (fiecare cu -10).

Metodologia colectarii datelor s-a bazat in principal pe exercitii interactive, fiecare dintre ele fiind descrise in studiul complet care poate fi descarcat in format pdf aici: http://www.leaders.ro/wp-content/uploads/downloads/2012/02/Valorile_adolescentului_roman_Fundatia_LEADERS_2011.pdf

Ceea ce a relevat acest studiu este o dovada a faptului ca tanarul de astazi, indiferent de mediul din care provine, are la baza valori precum familia si prietenia, valori pe care le impartaseste cu ceilalți. Punctele slabe identificate pot fi transformate in avantaje prin crearea unui mediu propice in care tinerii isi pot dezvolta increderea in propriul potential, un mediu in care teama raspunsului gresit se transforma intr-un generator de idei creative iar viitorul pe care tinerii si-l imagineaza este unul curajos si optimist.

Programul Leadership Autentic se desfasoara anual in peste 30 de licee la nivel national, oferindu-le tinerilor sansa sa isi descopere propriul potential de leadership, dezvoltandu-le abilitati care ii pot transforma in viitorii lideri ai societatii. Leadership Autentic este dezvoltat de Fundatia LEADERS iar printre partenerii principali se numara: Petrom, BRD Groupe Societe Generale, AVIS, PrintMag.

Fundatia LEADERS isi propune sa fie cea mai puternica sursa de idei si oameni valorosi din Romania. Contribuim la transformarea moderna a Romaniei prin dezvoltarea unor lideri responsabili și a unei mentalitati orientate catre implicare si acțiune. Fundatia LEADERS dezvolta si implementeaza programe menite sa dezvolte potentialul de lider al fiecarui participant, bazate pe impartasirea de cunoștinte, de experiente si de idei. Programele LEADERS sunt adaptate tuturor celor care doresc sa se dezvolte, indiferent de varsta sau nivelul de experienta, sunt inovative ca metodologie și tematica, sunt flexibile, incluzand si module in interval de timp scurt și sesiuni de durata mai lunga. Printre cele mai importante inițiative ale Fundației LEADERS se numara Leadership Autentic, LEADERS School, LEADERS Education si LEADERS Academy.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram