Anca Crahmaliuc

4 octombrie 2010
Autor:
dowmedia08

Anca Crahmaliuc, Marketing&Communication Manager SIVECO Romania – PR in domeniul IT

E luni si e timpul pentru un nou „Dialog cu si despre PR”. De aceasta data, doamna Anca Crahmaliuc, Marketing&Communication Manager SIVECO Romania, a avut amabilitatea de a accepta invitatia noastra.
Cu ocazia acestui interviu am aflat o serie de lucruri interesante din domeniul comunicarii si al relatiilor publice, in special despre ceea ce inseamna activitatea de PR in cadrul unei firme specializate din domeniul IT.

LivePR : Ce v-a determinat sa alegeti o cariera in Relatii Publice si Comunicare? Va reprezinta aceasta profesie?
Anca Crahmaliuc: As putea spune ca aceasta alegere a fost rezultatul natural al unor evolutii anterioare. Eu sunt de formatie geofizician dar la un moment dat, la inceputul anilor '90, am „migrat” in presa de IT. Aceasta experienta mi-a dezvoltat mult abilitati pe care cu siguranta le aveam si in pozitia de cercetator, dar le exersasem mai putin in spatiul public: intuitie, curiozitate, creativitate, o buna cunoastere a tipologiilor umane. A sti din propria experienta ce asteapta un jurnalist de la tine poate constitui un mare avantaj atunci „cand treci de cealalta parte a baricadei”. E absolut obligatoriu sa gasesti o punte de comunicare intre punctul de vedere al ziaristului si al organizatiei pe care o reprezinti,deci sa ajungi in situatii de genul win-win. Comunicarea corporatista inseamna sa devii purtatorul de cuvant al unei organizatii, nu al propriilor tale pareri. Administrezi imaginea si prestigiul unei echipe nu pe al tau personal. Este un rol greu, solicitant, in care disciplina, tactul si rabdarea sunt hotaratoare.
 

LivePR: Cum influenteaza munca dumneavoastra modul in care functioneaza organizatia? Sunt relatiile publice si comunicarea un element important in cadrul organizatiei?
Anca Crahmaliuc: Comunicarea este esentiala pentru succesul oricarui demers. Atunci cand ne referim la comunicarea organizationala, ea face in lumea moderna diferenta intre succes si esec. Profesionalizarea acestui act natural a capatat niveluri de sofisticare nebanuite. Noi acordam comunicarii interne si externe un rol foarte important. Traim in era comunicarii tehnologice, asa ca ne folosim de toate instrumentele prin care putem comunica eficient, pe canale multiple, care pot „cascada” informatia catre toate grupurile tinta cointeresate. Avem un avantaj urias ca lumea tehnologiei ne pune la dispozitie cu generozitate posibilitatea de a transmite aproape instantaneu, oriunde in lume, mesajele noastre. Nu in ultimul rand chiar solutiile informatice pe care noi insine le realizam – eLearning, eHealth, eAgriculture, eCustoms, eBusiness - sunt destinate, in ultima instanta, facilitarii comunicarii intre oameni, dezvoltarii durabile a societatii. In cei 19 ani de existenta ai SIVECO Romania am construit un brand care inseamna ceva pentru milioane de utilizatori din cele mai variate domenii (elevi, profesori, studenti, medici, fermieri, manageri, salariati) din Romania si din multe tari din Europa, Asia, Africa. Trebuie sa nu pierdem insa niciodata din vedere si riscurile inerente. Desi temele noastre de comunicare pot fi foarte tehnice, modul de transmitere al informatiei trebuie sa ramana accesibil si natural. In principiu, trebuie sa venime in intampinarea nevoilor de informare a publicului cu ceea ce vor oamenii sa afle, nu neaparat cu ce vrem noi sa spunem.
 

LivePR : De unde apare confuzia intre ,,relatii publice” si „relatii cu publicul”?
Anca Crahmaliuc: In Romania, termenul de relatii publice, PR, nu are o vechime foarte mare, aceasta ar putea fi un motiv de confuzie. Relatiile cu publicul reprezinta un serviciu dintr-o organizatie care ajuta clientul sa isi rezolve o problema, il indruma, ii ofera informatii. Deci cele doua concepte sunt diferite si prin scopul urmarit: probabil ca departamentul PR isi doreste cat mai multa audienta iar departamentul de relatii cu public...cat mai putina. In orice caz, ambele servicii trebuie sa manifeste maxima disponibilitate de comunicare, o inclinatie naturala spre transparenta si civilitate.

         
LivePR : Puteti deosebi elemente specifice ale PR-ului in domeniul IT?
Anca Crahmaliuc: In IT exista in general un public avizat, educat, cu un nivel ridicat al asteptarilor, care cumpara pentru o perioada lunga de timp, facand evaluari, analize, comparatii. Este un public foarte rational. Nu se aseamana cu cel din zona FMGC care este mai usor de cucerit. De aceea, mesajul este cel mai adesea targetat, specializat, cuprinzand argumente logice, nu emotionale. In aceasta zona, cumparatorii sunt la curent cu cele mai noi tehnologii, emit pareri pertinente, critica, compara.
 

LivePR : Relatiile publice bat criza, sau criza bate relatiile publice?
Anca Crahmaliuc: In mod paradoxal, oamenii care lucreaza in PR sunt cei mai avizati in legatura cu situatiile de criza deoarece trebuie sa fie pregatiti pentru ele in orice moment. In plus in domeniul relatiilor publice, situatiile dificile sunt percepute ca un motor al creativitatii. In acest domeniu nu exista niciodata monotonie, asa ca provocarile actuale sunt percepute in PR, cred, din cel mai constructiv punct de vedere. Nu in ultimul rand, cu rare exceptii, banii sunt de regula putini in PR, investititile fiind periodic redimensionate, orientate cu precadere catre „return of investment”.
 

LivePR : Este Internetul un mediu favorabil pentru dezvoltarea unei strategii eficiente de comunicare?
Anca Crahmaliuc: Internetul a devenit in ultimii ani foarte tentant, accesibil, ofertant. Social media este ubicuua, practic suntem inconjurati de instrumente din zona web.2 care ofera o audienta uriasa, facila, imediata, gratuita, dar care in anumite circumstante pot genera si riscuri uriase. Din pacate, in momentul in care toata lumea vorbeste, prea putini sunt cei care asculta...Suntem adeptii comunicarii online, dar continuam sa folosim instrumente offline, care presupun contactul direct cu cei carora ne adresam, legaturi realizate în mod constant și sistematic.
 

LivePR : Cat de important este feedback-ul in demersurile de comunicare organizationala?
Anca Crahmaliuc: Rolul feedbackului este esential. Comunicarea nu exista fara dialog. Preluarea acestui feed back te ajuta sa ramai cu picioarele pe pamant, sa nu repeti greseli pe care poate le-ai facut, sa fii mai bun. Este in ultima instanta si un gest de bun simt sa te straduiesti afli parerea despre ceea ce ai facut, pentru ca nu lucrezi pentru orgoliul tau, ci pentru satisfactia clientilor. Iar pentru o organizatie comerciala este esential sa fie la curent in permanenta cu opinia clientilor sai, a investitorilor, a partenerilor.
 

LivePR : Femeile sau barbatii constituie forta in acest domeniu?
Anca Crahmaliuc: In domeniul IT aceste diferente sunt absolut nesemnificative deoarece domeniul apartine prin excelenta oamenilor ambitiosi, responsabili, pasionati, curajosi si foarte important – care au viziune. Asta face diferenta. Nu e o munca pentru femei sau pentru barbati, ci una pentru oameni puternici si inteligenti. Numai oamenii valorosi accepta sacrificiile pe care le impune performanta. In compania noastra lucreaza sute specialisti antrenati in proiecte interne si internationale extraordinar de solicitante. Faptul ca lucram direct cu institutii ale Comisiei Europene, in calitate de furnizori – Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei, Portalul cercetarii CORDIS al Oficiului pentru Publicatii al Uniunii Europene – este o carte de vizita exceptionala, cu care s-ar mandri orice companie.

 

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram