In mod fatis, Comisia Europeana a deschis sau este in curs sa deschida in cel mai scurt termen numeroase si variate proceduri de infrigement (denuntarea Statului roman ca stat infractor in cea ce priveste respectarea in practica a legislatiei armonizate UE si a angajamentelor reiesite prin Tratatul de Aderare). Intr-adevar, aceste avertismente indirecte tin preponderent de sfera relatiilor politico-institutionale dintre Uniunea Europeana si Guvernul Romaniei, ceea ce ar da impresia ca nu pot privi direct societatea civila din Romania sau pe investitorii straini in Romania, care asigura in mare masura prosperitatea social-economica, atat cata exista in momentele actuale de cumpana. Din nefericire, diferendele respective nu sunt doar de natura juridica, ci afecteaza din ce in ce mai mult intreaga societate romaneasca si calitatea respectarii in practica a cetateniei europene a romanilor in ansamblu. Un aspect si mai grav se refera la faptul ca nici celelalte partide parlamentare nu lasa senzatia ca ar fi capabile sa preia gestionarea in mod energic si pragmatic a actualei incarcate agende cu care se confrunta Statul roman. Asa cum reiese si din declaratiile explicite a unor marcanti lideri de opinie europeni, dar chiar si din Raportul Comisiei Europene, Statul roman in ansamblu risca sa nu-si mai poata in curand respecta nu doar angajamentele in fata propriilor cetateni, dar nici cele la scara comunitara si internationala. Importanti oficiali, mai ales din Franta si Germania, statele ce reprezinta motorul de actiune al Uniunii Europene, s-au pronuntat public, in mai multe randuri, pentru sanctionarea Statului roman prin: blocarea aderarii Romaniei la spatiul Schengen, prevazuta pentru luna martie 2011; suspendarea Fondurilor UE pentru o anumita perioada de timp; alte penalizari majore de natura financiara, mai ales in urma verdictelor pe care urmeaza sa le dea Curtea Europeana de Justitie; retragerea dreptului de vot in cadrul Consiliului European sau al altor reuniuni formale ale ministrilor de resort pe diverse resorturi problematice.
De aceea, in dorinta de a determina mult mai clar care este pozitia principalelor institutii europene, mediului de afaceri, comunitatii academice si a sectorului european si international ONG, precum si de a oferi Statului roman, cat si intregii clase politice, un cat mai palpabil Sprijin Moral in vederea depasirii urgente si convingatoare a actualei situatii critice in care acestea se afla, lansam pe aceasta cale tuturor liderilor si formatorilor reali de opinie un APEL DESCHIS de participare la consultarea ce va premerge organizarea la Bucuresti a Mesei Rotunde cu genericul „Care este locul actual al Romaniei in Uniunea Europeana - intre integrarea romilor si absorbtia fondurilor europene”, programata la Bucuresti in data de 15 octombrie 2010.
Cele trei axe ale dezbaterii sunt:
1. Solutii inovative ca raspuns la provocarile exceptionale generate de dificientele si frustrarile procesului de integrare a comunitatilor rome provenite de pe teritoriul statului roman;
2. Implementarea unei strategii pe termen scurt si mediu pentru transformarea frontierelor estice ale Romaniei intr-un pol de incredere si stabilitate al Uniunii Europene;
3. Necesitatea unei urgente reforme in domeniul sistemului de gestionare a Fondurilor Europene in Romania, pentru indeplinirea angajamentelor politice luate si reducerea disparitatilor importante ce separa Romania de restul spatiului comunitar.
Principalii invitatii de onoare sunt reprezentantii Presedintiei UE, asigurata in prezent de Guvernul Regatului Belgian, ai altor State Membre, ai Agentiei pentru Drepturile Fundamentale a Uniunii Europene (FRA), care il are ca reprezentant desemnat pe fostul Negociator Sef al Romaniei in relatia cu UE, Dl Aurel CIOBANU DORDEA, ai unor Membri alesi in Parlamentul European.
La randul lor, li se va solicita oficial reprezentantilor comisiilor de politica externa din Parlament, ai autoritatilor romane cu atributii specifice in domeniu - Academia Romana, ACIS, Administratia Prezidentiala, Avocatul Poporului din Romania, membru al Retelei Ombudsmanului European, Casa Regala a Romaniei, Consiliul National al Audiovizualului, Consiliului National impotriva Discriminarii, Consiliul Superior al Magistaturii, MAE, Agentia Nationale pentru Romi, Comisia Nationala de Prognoza, agentia AGERPRES, posturile publice radio Romania si TVR etc -, sa-si exprime punctul de vedere legat de posibilitatile intrevazute pentru o contributie clara a lor la imbunatatirea acestei situatii, viu criticate in mediile occidentale si pentru ca perceptia asupra Romaniei sa se modifice in mod autentic, nu doar pur formalist, in timp util.
Mentionam ca - din partea Comitetului de Organizare - initiatorul proiectului, Sever AVRAM, presedinte executiv al Fundatiei EUROLINK-Casa Europei, a lansat deja pe portalul LinkedIn o consultare in acest sens in cadrul grupului de discutii REIVENT ROMANIA. In urma evenimentului, se vizeaza formarea unui Task-Force mixt care sa propuna pana cel mai tarziu la data Consiliului European din luna decembrie 2010 a unui Plan de masuri si solutii privind revenirea Statului roman la o respectare riguroasa si deplina a angajamentelor sale europene, ca Stat Membru al Uniunii Europene.
Alte informatii de continut si tehnice relevante vor fi in curand disponibile pe site-ul HouseofEurope.ro.
Pentru conformitate,
Departamentul Presa-Relatii Publice
EUROLINK-Casa Europei
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro