Avancronica Marelui Premiu al Belgiei: Spa Francorchamps 21 24 August 2014

19 august 2014

Milano, 18 August 2014 – Sezonul de Formula 1 reincepe dupa o pauza de trei saptamani cu una dintre cele mai asteptate curse ale sezonului: Marele Premiu al Belgiei de la Spa-Francorchamps, unde prin nominalizarea pneurilor de compozitie medie P Zero Alb si cele soft P Zero Galben avem o combinatie mai soft decat aceea utilizata in sezonul trecut, pentru a avea o varietate mai mare de strategii.

Cu o lungime de peste 7 kilometri, Spa are cel mai lung tur de pista din sezon, in timp ce amestecul dintre liniile drepte lungi si rapide, virajele care se abordeaza cu acceleratia la podea, asfaltul abraziv si diferentele de nivel solicita la maximum pneurile.

Si daca asta nu ar fi fost suficient, vremea schimbatoare – cu averse de ploaie frecvente – este o carcateristica obisnuita a acestui circuit pitoresc, localizat in Muntii Ardeni. Toate acestea pot duce la iminenta aparitiei pe circuit a safety-carului, astfel ca abilitatea de a reactiona rapid, ca si aceea de a avea o strategie eficienta este vitala. Adesea ploaia isi poate face aparitia doar pe un sector al circuitului, care poate fi complet uscat in rest, ceea ce inseamna ca versatilitatea masinilor, a pneurilor si pilotilor este de asemenea testata la limita.

Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport: „Spa este unul dintre cele mai epice circuite ale anului, o pista pe care o cunoastem foarte bine din experienta categoriei GT din cursa de 24 de ore de la Spa. Un pneu adaptabil reprezinta elementul cheie, capabil sa lucreze in mod eficient intr-o gama foarte larga de conditii meteo si aderente, ceea ce caracterizeaza circuitul din Belgia. In ciuda faptului ca uzura si degradarea pneurilor sunt in mod obisnuit ridicate la Spa – ca rezultat al multiplelor si variatelor incarcari ce solicita pneurile – am reusit sa nominalizam pneuirile soft precum si pe cele medii pentru prima data dupa 2011, cu versiunea cea mai soft pretabila a fi alegerea preferata pentru calificari datorita diferentei mari de timp dintre compozitii. Ceea ce inseamna ca si strategia va juca un rol vital si se va putea castiga sau pierde mult timp datorita alegerii pneului intr-un anumit moment, mai mult decat pe oricare alt circuit. Este genul de cursa unde, sub circumstantele potrivite este posibil sa ajungi de pe ultimul pe primul loc – iar asta face din cursa de la Spa unul dintre cele mai interesante Mari Premii din 2014.”

Jean Alesi, consultantul Pirelli: „Spa este pur si simplu cel mai bun cand vine vorba despre placerea de a pilota dar este deopotriva si foarte dificil – atat in conditii de ploaie cat si de vreme buna. Din punctul de vedere al pneurilor este cu adevarat solicitant. Asfaltul este foarte abraziv, astfel ca uzura penurilor este ridicata. Cand am inceput prima data sa pilotez aveam pneuri pentru calificari si era foarte dificil sa ajungem la finalul unui sngur tur cronometrat pe acele pneuri fara a experimenta o degradare accentuata a acestora. Pana cand ajungeai in sicana Bus Stop, chiar inainte de linia boxelor, pneurile erau deja foarte uzate. Acum este diferit, pneurile fiind mult mai rezistente. Ai nevoie de o forta scazuta de apasare aerodinamica pentru Spa, altfel nu vei avea suficienta viteza pe liniile drepte, iar acestea sunt zonele unde castigi cu adevarat timp. Abrazivitatea circuitului devine de fapt un avantaj cand este ud, ceea ce se intampla destul de des. Chiar si cand ploua aderenta este destul de ridicata.”

Circuitul din punctul de vedere al pneurilor:

Secretul la Spa consta in gestionarea colosalei cantitati de energie ce trece prin pneuri, din fiecare directie. In virajul Eau Rouge, de exemplu, motoarele sunt la putere maxima, masinile atingand 300km/h, moment in care se trece printr-o zona de compresie negativa de 1G, precum si o forta laterala de 5G. Aceasta genereaza o solicitare fara precedent asupra structurii si flancului pneurilor, nemaintalnita nicaieri pe parcursul sezonului.

Pneul de compozitie medie lucreaza intr-un registru scazut, fiind capabil sa atinga performanta optima chiar si pe o gama variata de temperaturi scazute – ceea ce este adeseori cazul la Spa. Pneurile soft, prin contrast, au o compozitie care lucreaza intr-un registru inalt, pretabil temperaturilor ridicate. Ploaia este ceva obisnuit la Spa, dar nu a plouat deloc luna trecuta si nici anul trecut in timpul Marelui Premiu al Belgiei.

Set-up-ul presupune o forta de apasare scazuta ce afecteaza franarea. Cu o forta mai mica ce apasa asupra masinii pe masura ce incetineste exista riscul de a bloca rotile, ceea ce poate duce la deteriorarea pneului prin aparitia zonelor plate.

Strategia castigatoare anul trecut a fost cu doua opriri, cu pilotul Red Bull, Sebastian Vettel optand in cele doua schimburi initiale pentru pneuri medii iar in ultimul pentru pneuri hard (care au fost nominalizate in 2013) pentru a obtine victoria dupa ce a pornit al doilea de pe grila de start. Pilotul echipei Lotus, Romain Grosjean a incheiat pe opt avand o strategie cu o singura oprire.

Mai multe informatii despre Spa-Francorchamps si conditiile unice de aici la care sunt supuse pneurile pot fi gasite in animatia 3D produsa de Pirelli. Acest material video este cu copyright-free pentru media si poate fi descarcat de pe site-ul de presa Pirelli Formula 1:

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram