CADRUL UE DE SPRIJIN PENTRU IMMURI

24 februarie 2015

CADRUL UE DE SPRIJIN PENTRU IMM-URI

“IMM-urile au devenit din ce în ce mai importante în societatea noastră, ca furnizori de oportunităţi de angajare şi elemente cheie pentru bunăstarea comunităţilor locale şi regionale. (....) Ceea ce ne trebuie acum este un angajament politic solid la cel mai înalt nivel, pentru a obţine un progres semnificativ real. Am încredere că Legea privind întreprinderile mici pentru Europa va fi factorul declanşator pentru a transforma cuvintele în acţiune.”
Günter Verheugen Vicepreşedinte al Comisiei Europene

Evoluția IMM-urilor în Uniunea Europeană nu este unitară. Condițiile istorice diferite au determinat și evoluții diferite. Începând cu anii `80 în care datorită ascensiunii lor deosebite au fost numite “uriașul ascuns al economiei europene“, intreprinderile mici și mijlocii au început să se bucure de o atenție deosebită.

Astfel:
Anul 1983 a fost proclamat anul intreprinderii mici, mijlocii și artizanale, prilej cu care s-a propus și adoptat un program de actiune pe trei ani, orientat în direcția dezvoltării acestor intreprinderi.
În anul 1986 a fost desemnat la nivelul Uniunii Europene un comisar special pentru problemele întreprinderilor mici și mijlocii, iar În anul 1990 s-a infiintat Direcția Generala XXIII, a cărei activitate este focalizată pe IMM-uri.
În anul 2000, la Consiliul European de la Feira liderii UE au adoptat ca document politic de bază Carta Europeană pentru Intreprinderi Mici care plaseaza nevoile micilor intreprinderi în centrul politicii UE. Carta solicită Comisiei Europene și statelor membre să acționeze pentru sprijinirea și încurajarea micilor întreprinderi în zece domenii cheie:
 Educația și instruirea intreprinzătorilor;
 Inițierea mai puțin costisitoare și mai rapidă a afacerilor;
 Legislație și reglementări mai bune;
 Asigurarea calificării necesare;
 Îmbunătățirea accesului on-line;
 Mai multe informații despre Piața Unică;
 Sistemul fiscal și aspectele financiare;
 Consolidarea capacității tehnologice a întreprinderilor mici;
 Utilizarea modelelor e-business de succes și asigurarea unei asistențe de calitate pentru întreprinderile mici;
 Dezvoltarea unei reprezentări mai puternice și mai eficiente a intereselor întreprinderilor mici pe plan național și la nivelul Uniunii Europene
Prin conținutul său referitor la aspectele esențiale pentru întreprinderile mici, Carta are un rol foarte important pentru îmbunătățirea mediului de afaceri și dezvoltarea IMM-urilor din Romania.

IMM-URILE ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ

Comisia Europeană urmăreşte promovarea antreprenoriatului de succes şi îmbunătăţirea mediului de afaceri pentru IMM-uri, pentru a le permite să îşi realizeze deplinul potenţial în contextul economiei globale.
Comisia Europeană se concentrează asupra aspectelor politice de mare anvergură, care afectează antreprenoriatul şi IMM-urile din întreaga Europă, precum şi la mecanismele de sprijin pentru IMM-uri (reţele, măsuri de sprijin pentru afaceri). Măsurile vizează atât antreprenorii existenţi, cât şi pe cei potenţiali. Se acordă atenţie specială formelor specifice de antreprenoriat, cum ar fi femei antreprenori, meşteşugării sau întreprinderi sociale.
Legea europeană privind IMM-urile, pe care statele membre s-au angajat să o implementeze alături de Comisia Europeană reprezintă un cadru unic şi complet pentru toate acţiunile care sprijină IMM-urile şi dezvoltarea antreprenoriatului.
Deoarece IMM-urile trebuie să fie sprijinite la nivel local, activităţile Comisiei Europene constau şi în sprijin la nivel regional și al statelor membre pentru dezvoltarea unor politici care au ca scop:
 promovarea antreprenoriatului,
 îmbunătăţirea situaţiei IMM-urilor de-a lungul ciclului lor de viaţă şi
 ajutorarea IMM-urilor în pătrunderea pe noi pieţe.
 identificarea şi schimbul de bune practici

CADRUL POLITICILOR UNIUNII EURPPENE

În iunie 2008, Comisia Europeană a adoptat un cadru de politici intitulat
"Gândiți întâi la scară mică - Un Act al micului antreprenoriat pentru Europa"
("Think Small First – A Small Business Act for Europe")
Actul a fost un angajament politic al Comisiei Europene de a:
 pune IMM-urile în fruntea luaării a deciziilor
 demonstra recunoaștere de către Comisie a importanței IMM-urilor.
Scopul Actului pentru micul antreprenoriat (SBA) este de a îmbunătăți condițiile pentru IMM-uri și de a sprijini potențialul lor de creștere. Legea conține un set de zece principii care contribuie la elaborarea și implementarea acestor politici cu minimum de încărcare asupra IMM-urilor la nivelul statelor membre. Cele 10 principii nu reprezintă obligații dar Comisia a formulat recomandări pentru țările membre în scopul transpunerii în practică a acestora. Ele alcătuiesc criterii pentru stabilirea profilului SBA al fiecărei țări membre. Principiile SBA sunt:
1. Crearea unui mediu în care antreprenorii și întreprinderile familiale să poată prospera și unde spiritul antreprenorial este recompensat (În UE doar 45% din populație dorește să dezvolte o afacere față de 65% în SUA).
2. Asigurarea că antreprenorii cinstiți care au dat faliment pot beneficia rapid de o a doua șansă
3. Aplicarea regulii principiului " Gândiți întâi la scară mică " (asigurarea unei legislații favorabile micului antreprenoriat)
4. Asigurarea reacției administrațiilor publice la nevoile IMM-urilor (one-stop-shops and e-government).
5. Adaptarea instrumentelor publice la nevoile IMM-urilor: facilitarea participării IMM-urilor la achizițiile publice și îmbunătățirea continuă a posibilităților de ajutor de stat pentru IMM-uri .
6. Facilitarea accesului IMM-urilor la finanțare și dezvoltarea unui cadru juridic și de afaceri care să favorizeze respectarea termenelor de plată în tranzacțiilor comerciale
7. Sprijinirea IMM-urilor pentru a beneficia mai mult de oportunitățile oferite de piața unică (informații privind oportunități de afaceri, legislație locală, dezvoltare de standarde, eficientizarea sistemului de patentare, etc.)
8. Promovarea creșterii competențelor în IMM-uri și a tuturor formelor de inovare.
9. Sprijinirea IMM-urilor pentru transformarea provocărilor legate de mediu în oportunități de afaceri.
10. Încurajarea și sprijinirea IMM-urilor să beneficieze de creșterea piețelor.

IMPORTANȚA IMM-URILOR ÎN UE

Peste 20 de milioane de IMM-uri din UE reprezintă 99% din totalul afacerilor şi constituie un factor cheie pentru creşterea economică, inovarea, ocuparea forţei de muncă şi integrarea socială.
Pe parcursul ultimului an, EU28 , circa 21,6 mil de IMM-uri din sectorul de afaceri non-financiare au angajat 88,8 de oameni și au generat 3.666 de miliarde de EUR în valoare adăugată. Altfel exprimat:
 99 din fiecare 100 de întreprinderi în acest sector sunt IMM-uri,
 2 din 3 angajați sunt din IMM-uri și
 58 de cenți în fiecare euro de valoare adăugată provin de la IMM-uri.
Aceste cifre ilustrează cât de importante sunt IMM-urile pentru UE.

Februarie 2015
Intocmit, Lidia StoiCHICI

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram