În ziua de azi, nu putem concepe utilizarea unui computer fără un mouse. Chiar dacă majoritatea laptopurilor au mousepads, suprafețe tactile care pot fi controlate în același mod și cu aceleași funcții ca un mouse clasic, mulți utilizatori de laptopuri preferă să folosească în continuare mouse-ul.
Mouse-ul este unul dintre cele mai importante dispozitive periferice de introdus comenzi ale computerului modern. A devenit aproape un element de hardware standard al oricărui computer. De obicei mouse-ul este un obiect mic, echipat cu una sau mai multe taste, modelat astfel încât să poată fi apucat și mânuit ușor cu mâna. Principiul lui de funcționare se bazează pe recunoașterea de către computer a mișcării sale relativă la suprafața plană pe care este așezat și deplasat.
Mișcarea mouse-ului este detectată de un senzor situat în partea sa inferioară, preluată, digitalizată și apoi printr-o interfață adecvată transmisă computerului la care e atașat. Informația de mișcare a mouse-ului în spațiul bidimensional (2D) este convertită tot în mișcare bidimensională (2D) a unui cursor identificator-indicator grafic pe ecranul unui monitor. Altfel spus, mișcarea mouse-ului provoacă o mișcare corespunzătoare a cursorului pe suprafața ecranului monitorului, atașat și el calculatorului. Datorită acestei funcțiuni utilizatorul poate decide (alege) și indica pe ecranul monitorului orice poziție dorită, ceea ce de obicei este interpretat de către computer drept o introducere de comandă, un element major al interfeței grafice cu calculatorul (Graphic User Interface, GUI). De la începutul anilor 1990 mouse-ul împreună cu tastatura și monitorul au devenit pe plan mondial una din cele mai obișnuite interfață om-mașină, prezentă aproape la orice computer.
Numele său provine de la cuvântul englez mouse, care înseamnă șoarece. Această denumire a fost aleasă deoarece dispozitivul are forma și mărimea unui șoarece, iar cablul de legătură cu calculatorul, inițial orientat în partea opusă (spre utilizator), accentua această asemănare.
Mouse-ul a fost inventat de Douglas Engelbart la Stanford Research Institute în anul 1963 după un vast test de utilizabilitate. Dispozitivul a mai fost denumit în engleză și bug (gândac), dar denumirea a dispărut în favoarea celei de mouse. A fost unul din cele câteva dispozitive de indicat dezvoltate pentru calculatorul „oN-Line System” (NLS) al lui Engelbart, care era un sistem conținând atât hardware cât și software. Ulterior au fost construite dispozitive bazate și pe alte mișcări ale corpului, cum ar fi dispozitive montate pe cap sau atașate de bărbie sau nas, dar în cele din urmă a câștigat mouse-ul, datorită simplității și comodității sale.
Primul mouse era relativ voluminos și folosea două roți dințate perpendiculare una față de alta: rotația fiecărei rotițe era translatată în mișcare de-a lungul unei axe a planului. Engelbart a primit patentul US3541541 la data de 17 noiembrie 1970, sub numele "Indicator de poziție X-Y pentru un sistem de afișare". Pe atunci Engelbart se gândea ca utilizatorii să țină mouse-ul cu o mână, în timp ce cu cealaltă tastau pe o tastatură având cinci taste.
2 in 1 laptops pentru studenti?
Principalele tehnici de translatare a mișcării folosesc senzori mecanici, optici și inerțiali.
În ultimii 20 de ani, mouse-ul a evoluat enorm, de la mouse-ul mecanic, cu bilă, la mouse-urile optice sau cele cu laser din ziua de azi. Au apărut chiar mouse-uri dedicate anumitor tipuri de activități specifice, precum gamingul.
Mouse-urile pentru gaming au design adaptat folosirii lor în jocurile pe computer. În general, au mult mai multe butoane și controllere care pot fi setate și arondate unor activități specifice din jocuri. Designul lor a deviat mult de la cel al unui mouse clasic, ajungând chiar să aibă design diferit în funcție de jocul căruia îi este destinat. Mouse-urile de gaming au o senzitivitate mai mare sau una reglabilă, iar unele modele permit utilizatorilor să adauge sau să elimine anumite greutăți obiectului în sine, pentru a-l face mai greu sau mai ușor în funcție de necesități.
Redefineste experienta de joc cu un monitor AOC cu AMD Radeon FreeSync si VESA Display HDR400!
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro