Despre legea 9 1998

31 martie 2014
Autor:
PETZ WEB CONSULTING SRL

Având în vedere solicitările adresate de mai mulţi cetăţeni îndreptăţiţi la despăgubiri, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statelor vecine urmare a strămutării, prin serviciul dispecerat al Biroului teritorial Iaşi al instituţiei Avocatul Poporului, în temeiul dreptului la informaţie prevăzut de Constituţia României, privind Decizia nr.528/ decembrie 2013 a Curţii Constituţionale prin care s-a admis excepţia de necontituţionalitate a prevederilor O.U.G nr. 10/2013, vă prezentăm, mai jos, continutul acestei deciziii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate Curtea a reţinut că, în temeiul Legii nr. 9/1998, republicată, al Legii nr.290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii nr.393/2006, statul român s-a obligat să plătească foştilor proprietari şi moştenitorilor acestora compensaţii băneşti pentru anumite imobile abandonate pe foste teritorii ale României, în urma modificării graniţelor survenite înainte şi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Astfel, deciziile definitive de plată a despăgubirilor (concretizate fie în hotărârile comisiilor judeţene, respectiv, a municipiului Bucureşti, pentru aplicarea celor trei acte normative precizate, fie în deciziile Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, fie în hotărârile judecătoreşti definitive prin care s-a exercitat controlul judecătoresc asupra actelor administrative de plată a despăgubirilor) au generat un drept de creanţă asupra statului care beneficiază de protecţie constituţională, în condiţiile art.44 alin.(1) din Legea fundamentală, dând naştere, în patrimoniul persoanelor îndreptăţite la despăgubiri, unui „bun”, în sensul art.1 din Primul Protocol adiţional la Convenţie.
În acest context, Curtea consideră că emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.10/2013, în temeiul căreia executarea integrală a unei creanţe asupra statului ar avea loc în decursul a 10 ani, este de natură a nu răspunde cerinţei termenului rezonabil ce se circumscrie noţiunii de proces echitabil, care include şi faza executării, afectând în acest mod drepturi fundamentale ale cetăţeanului, respectiv, dreptul la un proces echitabil şi dreptul de proprietate.
De altfel, conceptul de termen rezonabil al unei proceduri judiciare nu poate fi considerat respectat, în condiţiile în care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.10/2013 instituie o a doua eşalonare a plăţii unei creanţe asupra statului.

Recomandare in caz ca sunteti patiti cu retrocedarile si aveti probleme cu legea 9/1998 actualizata 2013 puteti apela la domnul avocat Mihai Lungu
si banii sunt ca si ai dumneavoastra.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram