Episodul de azi nu tine seama de etapele desavarsirii pietei imobiliare romanesti. A fi agent imobiliar in Romania, in perioada primitiva, apoi romantica, de crestere accelerata, de boom imobiliar, de prabusire abrupta si, mai nou, de relansare, presupune un simplu exercitiu de vointa. Din pacate, foarte multe companii imobiliare, unele dintre ele cu radacini adanc infipte in istoria imobiliara romaneasca, incorporeaza(da, acesta este cel mai potrivit termen!) agenti imobiliari pe banda rulanta, sita selectiei avand ochiurile prea largi pentru o piata ce se doreste profesionista.
Vreau sa fiu agent imobiliar! Ok, esti agent imobiliar!
Ne propunem sa analizam agentul imobiliar roman din toate perspectivele sale: cadrul legal, profilul candidatului, oferta de munca si concluziile relevante din cele prezentate.
Desi sectorul imobiliar s-a dovedit a fi unul din principalele motoare ale economiei nationale, in Romania nu exista nici la ora actuala o legislatie imobiliara, care sa reglementeze atat conditiile de obtinere/pastrare/pierdere a licentei de agentie imobiliara(pe modelul agentiilor de turism), cat si meseria de agent imobiliar. Asa cum spuneam in deschiderea acestui episod, a fi agent imobiliar implica cerinte minime de angajare si o perioada de proba in care viitorii agentii imobiliari primesc informatii de baza despre noul job si intra direct in "actiune".
Acest lucru se intampla in ciuda faptului ca, un agent imobiliar profesionist ar trebui sa urmeze cursuri de specialitate obligatorii, dublate de o experienta in campul muncii de minim 1 an pentru a obtine titlul/brevetul de agent imobiliar. Agentul imobiliar trebuie sa dobandeasca pe perioada scolarizarii cunostinte de: legislatie imobiliara, tehnici de vanzare, comunicare in afaceri, psihologie, etica in afaceri, contracte si operatiuni comerciale, credite si operatiuni bancare. A fi agent imobiliar profesionist implica activitati multiple, interconectate, pornind de la identificarea ofertei, consiliere imobiliara, consiliere juridica, consiliere bancara, promovare, negociere, contractare, si, este incredibil cum autoritatile nu actioneaza spre profesionalizarea acestei meserii. De aceste ezitari ale conducatorilor, "profita" agentiile imobiliare ancorate inca in epoca romantica a imobiliarelor romanesti. Profita si samsarii imobiliari, acei "agenti vopsiti" ce nu-si dezvaluie niciodata identitatea, care au in portofoliu maxim 5 oferte, pe care le promoveaza prin anunturi mincinoase, in care se dau drept proprietari sau reprezentanti exclusivi ai acestora. Profita si "experimentatii", acei agenti nascuti odata cu piata imobiliara, rutinati si depasiti, inadaptabili si incapabili sa treaca la pasul urmator. Oare aceasta este directia corecta?
De ce este rentabil sa incorporezi agenti imobiliari pe banda rulanta? Pentru ca nu te costa nimic! Perioada de proba obliga angajatorul la incheierea unui contract de munca dar acesta poate inceta fara preaviz, iar oferta cuprinde, in proportie covarsitoare, comision din incasari, training(minim), decontarea cheltuielilor de transport, logistica limitata la accesul la propria baza de date de oferte/clienti si telefon mobil cu minute incluse.
O agentie imobiliara profesionista investeste in resursele umane. Ofera training de specialitate, practica imobiliara, salariu si comisioane generoase, masina de serviciu, telefon mobil, acces nelimitat la baza de date, posibilitati reale de specializare si promovare. O agentie imobiliara profesionista angajeaza nu incorporeaza!
Concluziile acestei situatii, nepermisa intr-o tara ce se doreste a fi europeana, sunt multiple: imaginea precara a pietei imobiliare locale are puternic de suferit din cauza nespecializarii, stirile negative vor persista atata timp cat legislatia nu reglementeaza sectorul imobiliar si piata imobiliara romaneasca nu va fi redata profesionistilor daca nu se doreste cu adevarat acest lucru!
Va urma!
Echipa Blitz Imobiliare, Leonard M.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro