Comunitatea globală se confruntă cu această problemă critică a pirateriei maritime de secole. Piratii nu mai cauta aur si comori. Pirateria din ultimele decenii a vizat navele care dețin diverse tipuri de marfuri sau petrol, iar în multe cazuri, personalul navigant sau pasagerii de pe nave au fost luati ostatici pentru a se cere sume mari de răscumpărare.
Atacurile piratilor din epoca moderna sunt foarte diferite de ceea ce suntem obisnuiti sa vedem la televizor sau în filme. Piratii nu mai reprezinta doar legende, ci sunt adevarati infractori care folosesc armament foarte complex și in mod frecvent ataca folosind ambarcatiuni cu motor foarte rapide.
S-a observat ca multe persoane din anumite țări sărace, care erau pescari cu jumatate de norma au trecut la piraterie ca si ocupatie zilnica, deoarece si-au dat seama că este mult mai productivă decât pescuitul pestilor.
Există patru zone majore în care atacurile piraților sunt frecvente: Golful Aden, langa Somalia și intrarea sudică a Mării Roșii, strâmtoarea Malacca între Indonezia și Malaysia, Golful Guineea, Nigeria și Niger în apropierea deltei raului; și în zona marina a subcontinentul indian, în special între India și Sri Lanka.
Conform raportului International Maritime Bureau (IMB) din 2011, cea mai mare amenintare globală este reprezentata de pirații somalezi, care s-au raspandit mai departe în largul coastelor Somaliei mai adanc in Oceanul Indian, în largul insulelor Seychelles și Maldive, și mai la sud, de-a lungul coastei Africii de Est, in apele teritoriale ale Kenyei, Madagascarului si Mozambicului. Tacticile piratilor somalezi s-au axat în mare parte pe deturnări și răpiri - cu durata in medie de sase luni - pentru a cere sume mari de răscumpărare. Ei nu folosesc tactici violente, pentru că este în interesul lor să păstreze ostaticii în viață.
În anul 2011, in medie, plățile pentru răscumpărare către pirații somalezi au fost peste 5 milioane dolari, astfel ca ei sunt cea de-a doua sursa de bani in economia Somaliei, aducând peste 200 milioane dolari anual la bugetul national.
În alte zone, cum ar fi Golful Guineea, atacurile piratilor se concentreaza pe tancuri petroliere pentru ca vanzand petrolul pe piata neagra realizeaza un profit imens.
IMB (International Maritime Bureau) a stipulat in raportul din 2011 si faptul ca piratii nigerieni si-au extins zona de operare pana in apele benine din vecinatate.
În Asia de Sud-Est, pirateria s-a concentrat pe atacarea navelor cargo. În timp ce atacurile din Marea Chinei de Sud au scăzut în 2011, numărul de incidente din largul Indoneziei a crescut pentru al doilea an consecutiv. Aceste atacuri au avut loc în mare parte în strâmtoarea Malacca, prin care se tranziteaza atat 30% din comerțul mondial cat si jumatate din transporturile de petrol din lume.
Pirateria maritima definita in termeni legali
Pirateria reprezinta orice act ilegal de violență, detenție sau jaf comise de entitati private, în largul mării, împotriva unei alte nave, impotriva persoanelor sau bunurilor aflate la bordul respectivei nave. Infracțiunea comisă trebuie să fie într-o zonă care nu intră sub jurisdicția clară a vreunei națiuni. Participarea voluntară si constienta la astfel de acte sau chiar incitarea sau facilitarea unui astfel de act sunt considerate deasemenea ca fiind piraterie.
Definiția pirateriei maritime în cadrul UNCLOS (The United Nations Convention on the Law of the Sea), este mai detaliata decât definițiile anterioare din legile internaționale. Definiția UNCLOS se refera la acte comise atat la bordul navelor maritime, precum și la bordul aeronavelor. Aceasta prevede că actele trebuie să fie comise în afara jurisdicției oricărui stat. În cazul în care un act are loc în apele teritoriale ale unei națiuni, toate masurile legale sunt de competența respectivei națiuni. Un avocat maritim ar trebui să fie conștient de faptul că unele națiuni sunt reticente în a urmări actele de piraterie sub jurisdicția internațională, deoarece acestea sunt îngrijorate de faptul că învinuitii, în cazul în care dosarul penal este solutionat cu succes, pot solicita azil pentru ei și pentru membrii lor de familie după ce au terminat perioada de incarcerare.
Centrul International de Raportare a Pirateriei
Inainte de anul 1992, comandantii navelor si armatorii lor nu aveau posibilitatea sa apeleze la o organizatie care sa le apere interesele atunci cand navele lor erau victimele unor atacuri, erau jefuite sau deturnate fie in incintele portuare fie in larg. Autoritatile locale, in majoritatea cazurilor, ignorau faptul ca exista o problema extrema de grava in apele lor teritoriale.
IMB constient de faptul ca atacurile piratilor au escaladat, a dorit sa ofere un serviciu gratuit navigatorilor si astfel a implementat un program non-stop al Centrului IMB de Raportare a Pirateriei (IMB PRC), localizat in Kuala Lumpur, Malaysia. Principalul obiectiv al acestuia este sa devina primul punct de contact, la nivel global, pentru comandantii navelor atunci cand vor sa raporteze orice incident pirateric, jaf armat sau chiar cazuri de pasageri clandestini – si astfel sa inceapa procesul de raspuns.
Statisticile oferite de o organizatie independenta si apolitical asa cum este IMB PRC, sunt esentiale pentru a creste nivelul de constientizare a gravitatii pirateriei moderne si incurajeaza autoritatile competente sa aloce resurse pentru a cotracara eficient si ferm atacurile armate ale piratilor.
Urmatoarele cifre reprezinta incidentele piraterice inregistrate de Centrul IMB de Raportare a Pirateriei (IMB PRC) in 2012:
Incidente la nivel mondial pana la data 18.05.2012
Numarul total de atacuri: 145
Numarul total de deturnari: 17
Incidentele somaleze:
Numarul total de atacuri: 59
Numarul total de deturnari: 12
Numarul total de ostatici: 188
Narcis Bacaintan - Nedcon Maritime
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro