În mediul rural, conform cercetării derulate de FNTM în primăvara anului 2011, oamenii încep să facă primele afaceri în jurul vârstei de 22 de ani, chiar mai devreme pentru cei ce locuiesc în preajma marilor orașe. Factorii principali care contribuie la succes sunt, în opinia lor, curajul, încrederea în sine și competențele.
Două treimi dintre întreprinzătorii sau cei care intenționează să înceapă o afacere în mediul rural cred că educația contribuie decisiv la succes, iar trei sferturi sunt de părere că lipsa de informație constituia una dintre probleme important în mediul rural.
În ceea ce privește accesarea de fonduri europene, peste 80% dintre participanții la cercetarea facută în primăvara anului 2011 au declarat că nu au încercat niciodată să acceseze fonduri.
Relațiile cu autoritățile locale sunt inexistente sau nesatisfăcătoare pentru aproape jumătate dintre întreprinzători. La fel, percepția în legătură cu implicarea administrației locale în dezvoltarea regiunii unde locuiesc este nefavorabilă în 35% dintre răspunsuri.
Programul RURAL Antreprenor a fost dezvoltat pornind de la nevoile de educație și informare identificate în această parte a României, cea rurală. Cercetarea a arătat că există un spirit de inițiativă foarte bine conturat și un potențial economic important. Dar lipsa informației și a cunoștințelor de management, antreprenoriat, finanțe, marketing și comunicare sau IT frânează dezvoltarea afacerilor în mediul rural.
Marius Bostan, președintele FNTM și managerul proiectului RURAL Antreprenor, vorbind unui grup de beneficiari ai proiectului, sublinia importața educației în mediul de afaceri: “Lucrurile se schimbă foarte repede, oportunitățile apar și trec, iar noi nu le vedem dacă nu ne menținem un nivel ridicat al competențelor”.
Vorbind despre proiectul RURAL-Antreprenor și importanța educației în afaceri, Marius, un beneficiar de 29 de ani din Dolj, consideră că “aceste informații ajută la o mai bună structurare a unei afaceri și la specularea oportunităților care se pot ivi. Pentru că nouă ne lipsește aceasta educatie antreprenorială, nu avem decat o idee despre ceea ce trebuie să facem, fără anvergură managerială.”
Programul RURAL Antreprenor a fost dezvoltat în jurul unei platforme moderne de educație și interacțiune cu acces la distanță (e-learning, e-business) și a asistenței personalizate, prin birouri de consultanță regionale.
Între iunie 2010 și mai 2012:
• 600 de întreprinzători au participat la cursuri de management al afacerii, pe o platformă e-learning dedicată;
• 500 de beneficiari au primit consultanță personalizată prin intermediul celor 12 birouri de consultanță regionale;
• Peste 2000 de beneficiari au participat la conferințe de motivare;
• 300 de oameni de afaceri din mediul rural sunt prezenți pe platformele de e-business și e-commerce ale proiectului.
Conform studiului de impact, la finalul programului RURAL Antreprenor, 95% dintre participanți consideră că ceea ce au învățat va avea un impact important asupra afacerii și veniturilor lor.
”Schimbarea cea mai importantă s-a produs în modul în care munceam. Înainte munceam mult în activitățile curente. Am înțeles că trebuie să mă detașez, să privesc de la un nivel mai înalt asupra activității generale. Trebuie să mă uit să văd unde apar probleme, să iau decizii importante. Acum pot vorbi de o creștere de 30% într-un an, pe timp de criză”, potrivit unuia dintre beneficiari.
Peste două treimi dintre cei ce au răspuns la chestionarele de final de program apreciază că veniturile afacerii pe care o conduc sunt mai mari datorită informațiilor, educației și oportunităților la care au avut acces pe perioada programului derulat de FNTM.
Unul dintre principalele beneficii a constant în schimbările care s-au produs în relația cu clienții. 63% dintre cei chestionați au răspuns că relația cu clienții s-a schimbat semnificativ în bine. O altă parte importantă a învățat cum să se promoveze mai bine: ”Cel mai mult am pus în aplicare marketingul, mi-am făcut publicitate. Am primit la cursuri informații despre posibilitățile firmelor mici de a-și face publicitate fără costuri și am aplicat toate modelele primite. Rezultatele au apărut după două luni. A fost o chestie foarte bună”.
Radu Limpede, consultant RURAL-Antreprenor, a vorbit despre mediul agricol în România, spunînd că țara noastră “are cea mai mare proporție de oameni angajați în agricultură, între 28 și 30%, următoarea clasată este Polonia cu 14%, Franța are 3,4%. Eu cred că Romania va ajunge să aibă forța agricolă de a hrăni 40-60 de milioane de oameni, dar trebuie să țintim către agricultura ecologică să nu urmărim numai cantitatea, ci și calitatea.Acest potențial va duce și la dezvoltarea afacerilor non-agricole care vor absorbi forța de muncă”.
Proiectul RURAL Antreprenor a avut, de asemenea, o componentă audio-vizuală, constând în 10 episoade prezentând cazuri de antreprenori din mediul rural transmise pe postul TVR 1, în cadrul emisiunii Viața Satului.
Emisiunile i-au avut ca protagoniști pe unii dintre antreprenorii din program, oameni care constituie studii de caz în ceea ce privește afacerile în mediul rural. Emisiunile pot fi vizionate pe situl ruralantreprenor.ro.
Proiectul RURAL Antreprenor a fost derulat între iunie 2010 și mai 2012 de către Fundația Națională a Tinerilor Manageri, în parteneriat cu Formastur (Spania), ProJob (Germania), Siveco si Euro<26 (România). Programul este co-finanțat din Fondul Social European.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro