Teoretic, motocicletele ar trebui sa fie mai usor de convertit la propulsia electrica decat masinile. Nu trebuie sa treaca de teste de impact si pot ajunge din faza de proiect pana la cea de producție relativ ușor, cu cheltuieli mai mici. Pot fi chiar modificate usor pentru a se adapta la tehnologia bateriilor, aflata in continuu progres, fara sa fie nevoie de reproiectare totala.
In plus, motocicletele sunt folosite mai degraba pentru drumuri scurte, eliminand partial problema autonomiei asociata cu bateriile si nu trebuie sa suporte toate optiunile de confort si elementele de protectie in caz de accident pe care le au masinile, ceea ce inseamna ca vor avea mereu un avantaj in materie de raportul putere/greutate. Astfel, un motor electric mic, conectat la o baterie mica, poate sa transporte fara probleme o persoana pe o motocicleta, in timp ce chiar si o masina electrica de dimensiuni foarte mici are nevoie de un sistem masiv de propulsie ca sa faca acelasi lucru.
O baterie care stocheaza un watt/ora de energie va putea sa alimenteze un dispozitiv electric care dezvolta putere de un watt timp de o ora. Asta înseamna o baterie mica. Pentru motociclete, vorbim de kilowati/ora (kWh). De exemplu, o motocicleta electrica Zero DS are o baterie de 14,4 kWh, ceea ce inseamna ca poate produce 1 kW timp de 14,4 ore sau 14,4 kW timp de o ora. Avand in vedere ca motorul motocicletei respective este cotat cu o putere maxima de 60 CP, ceea ce inseamna 45 kW, ar putea, teoretic, sa goleasca bateria în 0,32 ore (adica aproximativ 19 minute) de mers „in blana”. Desigur, puterea maxima este foarte rar folosita pe orice motocicleta, acesta fiind motivul pentru care Zero DS poate sa ruleze mult mai mult de atat in realitate, inainte sa i se goleasca bateria.
Pe unele baterii, vei vedea capacitatea masurata in Amperi/ora (Ah), in loc de Wh sau kWh. Dar, pentru ca se specifica si tensiunea, este foarte simplu sa afli capacitatea in Wh sau kWh (pur si simplu inmultesti capacitatea în Ah cu tensiunea bateriei).
O baterie cu acid/plumb, folosita de majoritatea motocicletelor in motorul cu ardere interna, are aproximativ 40 Wh/kg. Benzina are o densitate energetica de aproximativ 13.000 Wh/kg, deci este usor de vazut de ce vechiul motor cu ardere interna inca este mult mai folosit decat cel electric, desi polueaza mult.
Acum exista baterii care ofera un raport mult mai favorabil. La motocicletele electrice se folosesc bateriile cu litiu-ion, care au o densitate energetica intre 100 si 200 Wh/kg. Asta inseamna tot o mica fractiune din densitatea energetica a benzinei, dar comparatia nu se poate face direct, din mai multe motive.
In anumite perioade, in special in sezonul rece, pot aparea diverse fluctuatii de tensiune in cadrul instalatiilor electrice destinate sa alimenteze cladirile cu energie electrica. Aceste fluctuatii pot crea probleme serioase pentru consumatori, deoarece ele pot afecta orice aparat care se alimenteaza cu energie electrica, iar cateodata aparatele sunt afectate iremediabil. Pentru a evita pe cat posibil astfel de incidente, se folosesc anumite dispozitive numite regulatoare de tensiune. Se poate comanda regulator tensiune de pe unimotors.ro dealer autorizat de piese moto originale.
Rolul unui stabilizator de tensiune este de a mentine constanta valoarea tensiunii indiferent de fluctuatiile din retea. Cu alte cuvinte, acest dispozitiv face exact ce ii spune si denumirea, adica stabilizeaza tensiunea
In mod normal, tensiunea de alimentare si frecventa in tara noastra trebuie sa fie de 220 Volti, respectiv 50 Hertz, cu mici diferente din cand in cand. Cand insa diferentele sunt mai mari, deja vorbim de fluctuatii de tensiune si atunci se face util stabilizatorul de tensiune, acesta fiind de fapt un circuit care este capabil sa asigure constant aceeasi tensiune independent de circuitele la care este conectat.
In cazul motocicletelor, tensiune cuprinsa in intervalul dintre 13,5 volti si 14,5 volti. Astfel, bateria poate functiona in deplina siguranta si deserveste in cele mai bune conditii circuitele electrice si componentele masinii. Sistemul de iluminare, cablajele, motorasele electrice ale stergatoarelor, ale scaunelor sau ale geamurilor, precum si instalatia de aer conditionat sau sistemul de sonorizare pot sa functioneze, astfel, concomitent, fara ca sistemul electric sa inregistreze perturbari cauzate de eventuale dereglari ale fluxului asigurat de alternator.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro